?> ?> ?> Stały Polubowny Sąd Konsumencki - Wyroki ?> ?> ?>
?> ?> zaloguj siê   |    ?> ?> zarejestruj siê   |    ?> ?> mapa strony   |
Strona g³ówna Strona g³ówna
RSS
Strona g³ówna
Mapa strony
WIIH
    rozmiar czcionki A A A Wersja kontrastowa
?>


Przykładowe wyroki SPSK w Warszawie

 

1. Reklamacja spodni

W marcu 2005 r. powódka - Monika S. zÅ‚ożyÅ‚a do StaÅ‚ego Polubownego SÄ…du Konsumenckiego w Warszawie wniosek o rozpatrzenie sporu z wÅ‚aÅ›cicielkÄ… PrzedsiÄ™biorstwa Handlowego ,,X". Spór dotyczyÅ‚ niezgodnoÅ›ci z umowÄ… spodni zakupionych w sklepie należącym do pozwanej. Powódka wniosÅ‚a o zwrot ceny zapÅ‚aconej za spodnie z tytuÅ‚u odstÄ…pienia od umowy.

W trakcie mediacji przeprowadzonej w sprawie przez Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Warszawie, pozwana wyraziÅ‚a zgodÄ™ na rozpatrzenie sporu z konsumentkÄ… przez SÄ…d Konsumencki w Warszawie.

SÄ…d Konsumencki ustaliÅ‚ nastÄ™pujÄ…cy stan faktyczny. Powódka we wrzeÅ›niu 2004 r. w sklepie należącym do pozwanej, zakupiÅ‚a spodnie za cenÄ™ 349 zÅ‚. W zwiÄ…zku z wystÄ…pieniem w spodniach dziury, którÄ… konsumentka zauważyÅ‚a podczas mierzenia spodni, klientka udaÅ‚a siÄ™ do sklepu w celu zÅ‚ożenia reklamacji. W reklamacji zażądaÅ‚a zwrotu zapÅ‚aconej ceny. Powódka nie zgodziÅ‚a siÄ™ na zostawienie spodni w sklepie. Klientka sklepu zleciÅ‚a wydanie opinii odnoÅ›nie charakteru wad wystÄ™pujÄ…cych w spodniach rzeczoznawcy wpisanego na listÄ™ rzeczoznawców prowadzonÄ… przez Wojewódzkiego Inspektora IH w Warszawie. Rzeczoznawca w opinii z października 2004r. stwierdziÅ‚a, że w spodniach na stronie wewnÄ™trznej nogawki wystÄ™puje dziura o wymiarach 0,7 na 0,7 cm, nie podajÄ…c co byÅ‚o przyczynÄ… jej powstania.

Na rozprawie, która odbyÅ‚a siÄ™ w kwietniu 2005 r. peÅ‚nomocnik pozwanej zabraÅ‚ spodnie i zobowiÄ…zaÅ‚ siÄ™ przedstawić propozycje zakoÅ„czenia sporu. NastÄ™pnie skierowaÅ‚ do powódki pismo, w którym zaproponowaÅ‚ dokonanie wymiany spodni na nowÄ… parÄ™. Konsumentka nie wyraziÅ‚a zgody na wymianÄ™ spodni i podtrzymaÅ‚a swoje żądanie zwrotu ceny. Na rozprawie przeprowadzonej w czerwcu 2005r. peÅ‚nomocnik pozwanej podtrzymaÅ‚ stanowisko odnoÅ›nie wymiany spodni, na co nie zgodziÅ‚a siÄ™ powódka.

Zdaniem SÄ…du Konsumenckiego powództwo nie zasÅ‚uguje na uwzglÄ™dnienie. Stosownie do art. 4 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1176, ze zm.) - dalej ustawa, sprzedawca odpowiada wobec kupujÄ…cego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umowÄ….

Odpowiedzialność sprzedawcy za niezgodność towaru z umową ma charakter absolutny (nie zależy od winy) i opiera się na zasadzie ryzyka. Do powstania tej odpowiedzialności wystarczy ujawnienie niezgodności towaru z umową. Przy czym istnieje domniemanie, trwające sześć miesięcy od dnia wydania towaru, że niezgodność towaru z umową istniała w momencie jego wydania.

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umowÄ…, kupujÄ…cy, w pierwszej kolejnoÅ›ci, może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnoÅ›ci z umowÄ… poprzez nieodpÅ‚atnÄ… naprawÄ™ albo wymianÄ™ na nowy, chyba że naprawa albo wymiana sÄ… niemożliwe lub wymagajÄ… nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmiernoÅ›ci kosztów uwzglÄ™dnia siÄ™ wartość towaru zgodnego z umowÄ…, rodzaj i stopieÅ„ stwierdzonej niezgodnoÅ›ci, a także bierze siÄ™ pod uwagÄ™ niedogodnoÅ›ci, na jakie naraziÅ‚by kupujÄ…cego inny niż żądany przez niego sposób zaspokojenia.

Dopiero, jeżeli konsument nie może żądać skutecznej naprawy lub wymiany towaru (bo jest to niemożliwe lub wymaga nadmiernych kosztów) może przejść do drugiej sekwencji uprawnieÅ„ i odstÄ…pić od umowy albo domagać siÄ™ stosownego obniżenia ceny za towar. Powyższe uprawnienia (żądanie obniżenia ceny lub odstÄ…pienie od umowy) przysÅ‚ugujÄ… kupujÄ…cemu także w przypadku przedÅ‚użajÄ…cego siÄ™ czasu naprawy lub wymiany (uwzglÄ™dnia siÄ™ wtedy rodzaj towaru i cel jego nabycia) oraz gdy naprawa lub wymiana narażaÅ‚aby konsumenta na znaczne niedogodnoÅ›ci. Uprawnienie do obniżenia ceny nie przysÅ‚uguje, gdy niezgodność towaru z umowÄ… nie jest istotna (art. 8 ust. 4 ustawy).

Zdaniem SÄ…du Konsumenckiego powódka, mimo, że spodnie sÄ… niezgodne z umowÄ… - co potwierdziÅ‚ peÅ‚nomocnik powódki proponujÄ…c wymianÄ™ spodni na nowÄ… parÄ™ w ramach rozpatrzenia reklamacji, nie może żądać od sprzedawcy zwrotu zapÅ‚aconej za spodnie ceny z tytuÅ‚u odstÄ…pienia od umowy. Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca 2002 r. konsumentce przysÅ‚uguje najpierw uprawnienie do przywrócenia towaru do stanu zgodnoÅ›ci z umowÄ… poprzez zgÅ‚oszenie roszczenia o naprawÄ™ towaru lub jego wymianÄ™. Nabywca towaru niezgodnego z umowÄ…, zgodnie z artykuÅ‚em 8 ust. 4 ustawy, może zmodyfikować treść umowy zawartej ze sprzedawcÄ… i zgÅ‚osić roszczenie o odpowiednie obniżenie ceny albo wÅ‚asnym oÅ›wiadczeniem woli spowodować upadek kontraktu z mocÄ… wstecznÄ…, dopiero w przypadku, gdy naprawa lub wymiana towaru jest niemożliwa lub wymaga nadmiernych kosztów, sprzedawca nie zdoÅ‚a naprawić lub wymienić towaru w odpowiednim czasie albo naprawa lub wymiana narażaÅ‚aby kupujÄ…cego na znaczne niedogodnoÅ›ci. WedÅ‚ug SÄ…du Konsumenckiego konsumentka nie przedstawiÅ‚a dowodów na to, że zaistniaÅ‚y przesÅ‚anki uzasadniajÄ…ce uprawnienie do odstÄ…pienia od umowy sprzedaży.

Celem regulacji zawartych w ustawie, której postanowienia wdrażajÄ… do naszego prawodawstwa dyrektywÄ™ 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 25 maja 1999 r. w sprawie niektórych aspektów sprzedaży towarów i zwiÄ…zanych z tym gwarancji (Dz. Urz. WE Nr 171/12 z dnia 7 lipca 1999 r.), jest w pierwszej kolejnoÅ›ci dbaÅ‚ość o utrzymanie umowy sprzedaży w mocy poprzez możliwość zgÅ‚oszenia przez kupujÄ…cego żądania doprowadzenia towaru do stanu zgodnoÅ›ci z umowÄ… przez nieodpÅ‚atnÄ… naprawÄ™ lub wymianÄ™ na nowy. Dopiero, gdy doprowadzenie do stanu zgodnoÅ›ci towaru z umowÄ… nie zasÅ‚uguje na ochronÄ™ ustawa dopuszcza, po speÅ‚nieniu okreÅ›lonych przesÅ‚anek, prawo do rozwiÄ…zania umowy przez konsumenta albo uprawnienie do stosownego obniżenia ceny.

W rozpatrywanej sprawie zależy zwrócić uwagÄ™ na fakt, że powódka skÅ‚adajÄ…c w dniu 18 kwietnia 2005r. reklamacjÄ™, odmówiÅ‚a zostawienia towaru u sprzedawcy, co uniemożliwiÅ‚o mu ustosunkowanie siÄ™ do reklamacji powódki. Konsumentka dopiero 20 kwietnia 2005r. przedstawiÅ‚a spodnie do dyspozycji sprzedawcy.

PrawidÅ‚owe zÅ‚ożenie reklamacji przez powódkÄ™ powinno polegać na zawiadomieniu sprzedawcy o niezgodnoÅ›ci towaru z umowÄ…, zgÅ‚oszeniu swojego żądania wynikajÄ…cego z przepisów ustawy z 27 lipca 2002r. oraz przekazaniu sprzedawcy przedmiotu reklamacji w celu podjÄ™cia decyzji o uznaniu bÄ…dź nie reklamacji po np.: dokonaniu oglÄ™dzin towaru przez rzeczoznawcÄ™. Odmowa wydania sprzedawcy reklamowanego towaru przez kupujÄ…cego powoduje, że nie biegnie 14-dniowy termin na ustosunkowanie siÄ™ handlowca do żądaÅ„ kupujÄ…cego.

ObowiÄ…zujÄ…ce do czasu wejÅ›cia w życie ustawy tj. do 1 stycznia 2003 r. rozporzÄ…dzenie Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w prawie szczegóÅ‚owych warunków zawierania i wykonywania umów sprzedaży pomiÄ™dzy przedsiÄ™biorcami a konsumentami (Dz. U. z 2002 r. Nr 96, poz. 851) w §18 ust. 1 stanowiÅ‚o, że konsument nie ma obowiÄ…zku dostarczenia reklamowanego towaru o wadze powyżej 10kg, o dużych rozmiarach, urzÄ…dzeÅ„ oraz innych towarów wbudowanych lub zainstalowanych na staÅ‚e. Z tego wynika, że w innych przypadkach do obowiÄ…zku konsumenta należaÅ‚o dostarczenie towaru do sklepu. JednoczeÅ›nie na mocy §19 ww. aktu, jeżeli strony umowy sprzedaży nie postanowiÅ‚y inaczej czas niezbÄ™dny do prawidÅ‚owego zaÅ‚atwienia reklamacji nie mógÅ‚ przekroczyć 14 dni kalendarzowych od dnia dostarczenia towaru lub od dnia dokonania oglÄ™dzin.

 

2. Buty niezgodne z umowÄ…

W październiku 2004 r. powódka zÅ‚ożyÅ‚a do StaÅ‚ego Polubownego SÄ…du Konsumenckiego w Warszawie wniosek o rozpatrzenie przez SÄ…d Konsumencki sporu ze sprzedawcÄ…. Spór dotyczyÅ‚ niezgodnoÅ›ci z umowÄ… butów zakupionych. Konsumentka żądaÅ‚a zwrotu ceny zapÅ‚aconej za obuwie.

Pozwany wyraził zgodę na rozpatrzenie sprawy przez Sąd Konsumencki oraz podpisał zapis na Sąd Polubowny. Jednocześnie wyraził zgodę na rozpatrzenie sprawy prze Sąd Konsumencki bez jego udziału.

SÄ…d Konsumencki ustaliÅ‚ nastÄ™pujÄ…cy stan faktyczny. W października 2003 r. powódka u pozwanego zakupiÅ‚a obuwie typu kozaki za cenÄ™ 175 zÅ‚.

W marcu 2004 r. zÅ‚ożyÅ‚a reklamacjÄ™ z powodu pojawienia siÄ™ pÄ™cherzyków powietrza na cholewce obuwia. Reklamacja nie zostaÅ‚a uznana. Jako przyczynÄ™ odrzucenia reklamacji dziaÅ‚ajÄ…cy na zlecenie sprzedawcy rzeczoznawca podaÅ‚ fakt, że wystÄ™pujÄ…ce na powierzchni obuwia miejscowe spuchniÄ™cia - odparzenia powÅ‚oki licowej, wynikajÄ… ze zÅ‚ej konserwacji obuwia - suszenia butów w pobliżu urzÄ…dzeÅ„ grzewczych. Na rozprawie przeprowadzonej w grudniu 2004r. SÄ…d Konsumencki dokonaÅ‚ oglÄ™dzin przedmiotu sporu i stwierdziÅ‚, że w obydwu póÅ‚parach obuwia od strony wewnÄ™trznej na cholewkach wystÄ™pujÄ… pÄ™cherzyki powietrza, co powoduje odstawanie lica skóry, wpÅ‚ywa na estetykÄ™ obuwia i jego walory użytkowe. W obuwiu wystÄ™puje tzw. ,,osiadanie piÄ™t". Obuwie nosi Å›lady naprawy - okleina obcasa zostaÅ‚a wzmocniona gwoździkami. CzÅ‚onek skÅ‚adu orzekajÄ…cego SÄ…du Konsumenckiego, mistrz szewstwa, stwierdziÅ‚, że pÄ™cherzyki powietrza i odwarstwienie skóry powstaÅ‚o wskutek użycia nieodpowiedniej jakoÅ›ci materiaÅ‚u w procesie produkcji obuwia. Zdaniem arbitra powyższa usterka nie mogÅ‚a być spowodowana suszeniem obuwia w pobliżu urzÄ…dzeÅ„ grzewczych, jak napisaÅ‚ rzeczoznawca powoÅ‚any przez sprzedawcÄ™. Ujawniona wada obuwia ma charakter nieusuwalny.

Zdaniem SÄ…du Konsumenckiego powództwo zasÅ‚ugiwaÅ‚o na uwzglÄ™dnienie. Stosownie do art. 4 ustawy z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2002 r. Nr 141, poz. 1176, ze zm.) sprzedawca odpowiada wobec kupujÄ…cego, jeżeli towar konsumpcyjny w chwili jego wydania jest niezgodny z umowÄ…. Ustawa wprowadza domniemania zgodnoÅ›ci towaru konsumpcyjnego z umowÄ…. Zgodnie z domniemaniem towar konsumpcyjny jest zgodny z umowÄ…, jeżeli m. in. nadaje siÄ™ do celu, do jakiego tego rodzaju towar jest zwykle używany, oraz gdy jego wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ci odpowiadajÄ… wÅ‚aÅ›ciwoÅ›ciom cechujÄ…cym towar tego rodzaju - ust. 3 art. 4 ustawy z 27 lipca 2002 r.

Nie znajduje uzasadnienia twierdzenie rzeczoznawcy, że podana w zgÅ‚oszeniu reklamacyjnym niezgodność zakupionych butów z umowÄ… (pÄ™cherzyki powietrza na cholewkach) wynikÅ‚a wskutek suszenia obuwia w pobliżu urzÄ…dzeÅ„ grzewczych. Jak ustaliÅ‚ SÄ…d ww. niezgodność wynika z zastosowania w procesie produkcji obuwia materiaÅ‚ów nieodpowiedniej jakoÅ›ci.

Na mocy art. 8 ustawy ust. 4, jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umowÄ…, kupujÄ…cy może żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umowÄ… przez nieodpÅ‚atnÄ… naprawÄ™ albo wymianÄ™ na nowy, chyba że naprawa albo wymiana sÄ… niemożliwe lub wymagajÄ… nadmiernych kosztów. JednoczeÅ›nie jeżeli kupujÄ…cy, z przyczyn okreÅ›lonych wyżej, nie może żądać naprawy ani wymiany albo jeżeli sprzedawca nie zdoÅ‚a uczynić zadość takiemu żądaniu w odpowiednim czasie lub gdy naprawa albo wymiana narażaÅ‚aby kupujÄ…cego na znaczne niedogodnoÅ›ci, ma on prawo domagać siÄ™ stosownego obniżenia ceny albo odstÄ…pić od umowy. KupujÄ…cy nie może odstÄ…pić od umowy, gdy niezgodność towaru jest nieistotna.

MajÄ…c powyższe na wzglÄ™dzie oraz fakt, że pozwany, mimo wystÄ…pienia niezgodnoÅ›ci towaru z umowÄ…, nie uczyniÅ‚ zadość zgÅ‚oszonemu w dokumencie reklamacyjnym przez powódkÄ™ żądaniu naprawy towaru w odpowiednim terminie, zdaniem SÄ…du Konsumenckiego, powódka, na podstawie art. 8 ust. 4 ustawy, mogÅ‚a odstÄ…pić od umowy.

Niezgodność w obuwiu ma charakter istotny, gdyż buty nie nadajÄ… siÄ™ do użytkowania zgodnego z przeznaczeniem. ZÅ‚ożenie oÅ›wiadczenia o odstÄ…pieniu od umowy, które jest uprawnieniem prawo ksztaÅ‚tujÄ…cym, powoduje skutek ex tunc, tj. umowÄ™ poczytuje siÄ™ za niezawartÄ… z mocÄ… wstecznÄ…. W przypadku odstÄ…pienia od umowy powódka powinna zwrócić zakupiony u sprzedawcy towar (buty), a pozwany, jako sprzedawca, jest zobowiÄ…zany do zwrotu konsumentce ceny towaru (170 zÅ‚).

 

3. Brak odpowiedzialnoÅ›ci spóÅ‚ki za kradzież

Powód zÅ‚ożyÅ‚ do StaÅ‚ego Polubownego SÄ…du Konsumenckiego w Warszawie wniosek o rozpatrzenie przez sporu ze wspólnikami sp. jawnej. Spór dotyczyÅ‚ odszkodowania za szkodÄ™ majÄ…tkowÄ… poniesionÄ… przez powoda w zwiÄ…zku z nienależytym wykonaniem zobowiÄ…zania wynikajÄ…cego z umowy zawartej ze spóÅ‚kÄ…. Przedmiotem umowy byÅ‚o wykonanie i montaż stolarki PCV. Powód wniósÅ‚ o zasÄ…dzenie od spóÅ‚ki na jego rzecz kwoty 3.634 zÅ‚ z tytuÅ‚u szkody majÄ…tkowej poniesionej w wyniku kradzieży z wÅ‚amaniem polegajÄ…cej na wywarzeniu drzwi balkonowych zamontowanych przez spóÅ‚kÄ™.

W odpowiedzi na wniosek wspólnik spóÅ‚ki wniósÅ‚ o oddalenie powództwa, gdyż stolarka zostaÅ‚a wykonana i zamontowana zgodnie z zamówieniem akceptowanym i podpisanym przez powoda.

SÄ…d Konsumencki ustaliÅ‚ nastÄ™pujÄ…cy stan faktyczny. W października 1997 r. miÄ™dzy powodem a pozwanÄ… spóÅ‚kÄ… zostaÅ‚a zawarta umowa, której przedmiotem byÅ‚o wykonanie i montaż stolarki PCV, wedÅ‚ug parametrów okreÅ›lonych w ofercie spóÅ‚ki i zamówieniu. Wykonanie zamówienia odbyÅ‚o siÄ™ po wizycie pracownika spóÅ‚ki w mieszkaniu powoda i dokonaniu stosownych pomiarów oraz sporzÄ…dzeniu oferty wykonania  i montażu stolarki. Cena zapÅ‚acona za wykonanie i montaż stolarki wynosiÅ‚a 10.024,87 zÅ‚. W marcu 2004 r. w domu powoda dokonano kradzieży z wÅ‚amaniem. W wyniku kradzieży powodowi skradziono aparat fotograficzny, zegarek zÅ‚oty, paralizator, klasery z monetami oraz monety pojedyncze o Å‚Ä…cznej wartoÅ›ci 6960 zÅ‚. Z powodu niewykrycia sprawców przestÄ™pstwa Policja umorzyÅ‚a postÄ™powanie w sprawie. W zwiÄ…zku z ww. zdarzeniem powód od firmy ubezpieczeniowej uzyskaÅ‚ odszkodowanie w wysokoÅ›ci 3.325,80 zÅ‚. Odszkodowanie nie obejmowaÅ‚o wartoÅ›ci naukowej, kolekcjonerskiej oraz amatorskiej skradzionych przedmiotów. Powód zażądaÅ‚ od spóÅ‚ki odszkodowania w wysokoÅ›ci 3.634 zÅ‚, która stanowiÅ‚a różnicÄ™ miÄ™dzy wartoÅ›ciÄ… poniesionej w zwiÄ…zku z wÅ‚amaniem szkody, a wysokoÅ›ciÄ… odszkodowania uzyskanego od ubezpieczyciela. WedÅ‚ug argumentacji powoda, zawartej w pismach kierowanych do pozwanych, firma odpowiada za szkodÄ™, gdyż, zgodnie z doÅ‚Ä…czonymi do stolarki warunkami sprzedaży oraz instrukcjÄ… użytkowania, gwarantowaÅ‚a wysokÄ… jakość wyrobu, a zastosowane w oknach, zgodnie z instrukcjÄ…, powinny zapewnić wysokie bezpieczeÅ„stwo. Powyższy podniósÅ‚, że firma odpowiada, gdyż do okien antywÅ‚amaniowych zastosowano okucia standardowe. W korespondencji z czerwca 2004 r., bÄ™dÄ…cej odpowiedziÄ… na roszczenia powoda, spóÅ‚ka odmówiÅ‚a wypÅ‚aty odszkodowania tÅ‚umaczÄ…c siÄ™ wykonaniem i zamontowaniem okien zgodnie z zamówieniem podpisanym przez powoda, w którym nie uwzglÄ™dniono okuć o podwyższonej klasie odpornoÅ›ci na wÅ‚amanie.

Zdaniem SÄ…du Konsumenckiego żądanie powoda nie jest zasadne. Odpowiedzialność strony pozwanej SÄ…d oceniaÅ‚ na podstawie odpowiedzialnoÅ›ci dÅ‚użnika za niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiÄ…zania (odpowiedzialność ex contractu) - art. 471 i nast. Kodeksu cywilnego. Zgodnie treÅ›ciÄ… art. 471 Kodeksu cywilnego, okreÅ›lajÄ…cego granice kontraktowej odpowiedzialnoÅ›ci za niewykonanie bÄ…dź nienależyte wykonanie zobowiÄ…zania, dÅ‚użnik odpowiada za wyrzÄ…dzenie szkody poprzez niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiÄ…zania, chyba że niewykonanie lub nienależyte wykonanie zobowiÄ…zania jest nastÄ™pstwem okolicznoÅ›ci, za które dÅ‚użnik odpowiedzialnoÅ›ci nie ponosi. Odpowiedzialność kontraktowa dÅ‚użnika z tytuÅ‚u niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiÄ…zania może mieć miejsce tylko w przypadku zaistnienia tzw. nieruchomych przesÅ‚anych odpowiedzialnoÅ›ci tj. wierzyciel musi ponieść szkodÄ™ rozumianÄ…, jako uszczerbek o charakterze majÄ…tkowym w jego dobrach, szkoda musi wyniknąć z niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiÄ…zania przez dÅ‚użnika oraz musi zaistnieć zwiÄ…zek przyczynowy miÄ™dzy niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem zobowiÄ…zaniem a szkodÄ… (zob.: W. Czachurski, ZobowiÄ…zania, str. 290, Wydawnictwa Prawnicze PWN, Warszawa 1999r. oraz Komentarz do Kodeksu cywilnego pod red. K. Pietrzykowskiego, t. I, s. 957, C.H. BECK 1997 r.). Po myÅ›li art. 361 §1 Kc zobowiÄ…zany do odszkodowania ponosi odpowiedzialność tylko za normalne nastÄ™pstwa dziaÅ‚ania lub zaniechania, z którego szkoda wynikÅ‚a. Zawarte w ww. przepisie unormowanie opiera siÄ™ na zaÅ‚ożeniach tzw. adekwatnej teorii przyczynowoÅ›ci. Oznacza to, że zwiÄ…zek przyczynowy pomiÄ™dzy szkodÄ… a zdarzeniem jÄ… powodujÄ…cym zachodzi tylko wtedy, gdy odpowiada on normalnym nastÄ™pstwom. Chodzi tutaj o normalne, typowe, oczekiwane w zwykÅ‚ym stanie rzeczy nastÄ™pstwo nie bÄ™dÄ…ce rezultatem wyjÄ…tkowego zbiegu okolicznoÅ›ci - zob. wyrok SÄ…du Najwyższego z dnia 12 lutego 1998 r., I CKU 111/97. Zgodnie z reguÅ‚Ä… wyrażonÄ… w art. 6 Kc, ciężar udowodnienia istnienia powyższych trzech przesÅ‚anek spoczywaÅ‚ na stronie powodowej jako osobie wywodzÄ…cej z tego skutki prawne. JednoczeÅ›nie na podstawie art. 232 Kodeksu postÄ™powania cywilnego to strony postÄ™powania sÄ…dowego sÄ… obowiÄ…zane wskazywać dowody dla potwierdzenia faktów, z których wywodzÄ… skutki prawne.

Z powyższego wynika, że powód powinien udowodnić istnienie i rozmiar szkody, fakt że szkoda powstaÅ‚a w wyniku niewykonania lub nienależytego wykonania zobowiÄ…zania przez spóÅ‚kÄ™ oraz zaistnienie adekwatnego zwiÄ…zku przyczynowego miÄ™dzy nienależytym wykonaniem zobowiÄ…zania a szkodÄ….

W rozpatrywanej sprawie powód nie udowodniÅ‚ faktu nienależytego wykonania zobowiÄ…zania przez spóÅ‚kÄ™ oraz że poniesiona wskutek kradzieży przez niego szkoda majÄ…tkowa ma zwiÄ…zek z nienależytym wykonaniem zobowiÄ…zania przez pozwanÄ…. Zdaniem SÄ…du nie znajdujÄ… racjonalnego uzasadnienia przedstawione na rozprawie, która odbyÅ‚a siÄ™ w styczniu 2005 r. wyjaÅ›nienia powoda, że zawarta w instrukcji użytkowania i obsÅ‚ugi okien ogólna informacja, że zastosowane w oknach okucia zapewniajÄ… wysokie bezpieczeÅ„stwo, oznacza automatycznie zabezpieczenia przed wÅ‚amaniem. Nie powoduje odpowiedzialnoÅ›ci wspólników spóÅ‚ki fakt, że nie zaoferowano powodowi okuć o podwyższonej odpornoÅ›ci na wÅ‚amanie. PodstawÄ… wykonania i zamontowania stolarki byÅ‚o podpisane przez powoda zamówienie okreÅ›lajÄ…ce parametry techniczne okien i drzwi, w którym nie ma wzmianki o szczególnych wymaganiach okuć.

?>